Sanne van de Goor

Sanne van de Goor (Heesch, 1985) is grafisch vormgever en studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Haar fascinatie voor onderliggende regels die samen een structuur vormen en de mogelijkheid om vanuit die regels ook weer een onvoorspelbare uitkomst te genereren, staat centraal in haar werk. Sociale interactie speelt daarbij een belangrijke rol. “Ik vind het uitdagend om mijn werk te laten beinvloeden door de inbreng van anderen. Het spanningsveld tussen precisie en willekeur, tussen chaos en controle, interesseert me.”

Toen Sanne in 2019 een opdracht kreeg voor een expositie in het Lloyd Hotel in Amsterdam, hoefde ze niet lang na te denken over een onderwerp. “Ik wilde een object uit de complexe geschiedenis van het gebouw een rol laten spelen in mijn werk. In het verleden was het een opvang voor landverhuizers, later voor vluchtelingen, daarna werd het gebruikt als gevangenis en vervolgens als broedplaats voor kunstenaars en nu is het een echt hotel. Het bed was altijd de constante factor in de geschiedenis van dit gebouw.”

Het kunstproject resulteerde in een serie van 5 wandkleden met de titel The Hotel Chronicles. Het ontwerp van de kleden is geinspireerd op hoe hotelgasten, na hun vertrek, hun bedden achterlieten.

The Hotel Chronicles bestaat uit een serie van 5 wandkleden, elk in een gelimiteerde oplage van 3 exemplaren, jacquard geweven, 130x180cm.

Twee steken, een selectie van gekleurd vilt en een wit stuk vilt van het formaat van een boek vormen de ingrediënten voor de serie kunstwerkjes Composities met Vilt+Band+Garen. De composities zijn in een intuitief proces gemaakt, waarbij iedere compositie ontstaan is als reactie op de vorige compositie.

Sanne werkte voor en met diverse opdrachtgevers zoals o.a. het Rijksmuseum, Design Academy Eindhoven, Oilily, CBK en haar werk was eerder te zien bij Z33 (Hasselt), Gallery Unobvious, New Metropolis, Nieuw Dakota, Hongerige Wolf, Studio Kura (Itoshima, Japen) en Lloyd Hotel in Amsterdam.

“Ik was benieuwd hoe mensen hun bed achterlieten: trekken ze het dekbed nog even recht of laten ze het in wanorde liggen. Samen met een kamermeisje deed ik een rondgang langs alle pas verlaten kamers en maakte foto’s van het beddengoed. In de warboel waren soms mooie grafische patronen ontstaan. Om het grafische beeld te versterken gaf ik het spierwitte hotelbeddengoed een streeppatroon, zodat richtingen en lagen zichtbaar werden.”

WWW.SANNEJOSEPHINAMARIA.NL
TEKST MET DANK AAN EH&I
FOTO CREDITS MASHA BAKKER